Ett olyckligt beslut av S-majoriteten

Torsdag 10 maj 2018

Insändare från Liberalerna i Alekuriren vecka 19 2018

Ett olyckligt beslut av S-majoriteten

Vid det extra kommunfullmäktigemötet den 2 maj beslutade den sittande s-majoriteten att starta ombyggnaden av Da Vinci-skolan i Ale Kulturrum till en kostnad av 110 miljoner.

Vi liberaler tycker detta är ett olyckligt beslut som får långsiktiga konsekvenser för kulturlivet i Ale.

Beslutet innebär att Ale kulturrum i första hand kommer att vara en grundskola stängd på dagtid för allmänheten. Utrymmet för kulturen kommer att vara begränsat till biblioteket, teatern och några mindre lokaler för kulturskolan.

I den planerade ombyggnaden av Ale Kulturrum har utrymmena för Kultur- & fritidsverksamheterna helt klart kommit i andra hand. I ombyggnadsplanerna nämns knappast kulturens behov annat än i samband med ordet ”samutnyttjande”. Man anser att kulturen skall komma överens med skolans ledning om att få tillgång till deras lokaler utanför skoltid. Att samutnyttja lokalerna låter ju bra men kommer i praktiken, med största sannolikhet, att innebära att det är Kulturskolan och andra kulturarrangemang som måste anpassa sig.

När andra kommuner satsar på att bygga nya kulturhus prioriterar Ales politiska majoritet alltså inte kulturverksamheten. En tragisk inställning. Nya kulturhus byggs för närvarande bl.a. i Bergsjön, Kiruna, Lund och till och med i Hackås, en kommun i Jämtland med en befolkning betydligt mindre än vårt eget expansiva samhälle.

I Ale gör vi tvärt om. Här planerar vi att bygga om vårt enda och fantastiskt vackra och själfulla Ale Kulturrum till huvudsakligen en skola. Visst är skolan mycket viktig, och visst behöver skolan större och modernare lokaler, men både liberalerna och övriga allianspartier har fört fram andra alternativ som nu tyvärr verkar vara helt körda.

Kulturupplevelser gör tillvaron djupare, rikare och mer meningsfull

Ett aktivt kulturliv har enormt stor betydelse för människors hälsa, välbefinnande och för en orts attraktionskraft och identitet. Vår tillvaro präglas i allt större utsträckning av högt tempo, krav på att vi skall vara effektiva och att ständigt leverera. Mer än någonsin behöver vi skapa balans i våra liv och där kan kulturen vara en rik källa till avkoppling och inspiration.

Kultur, konst & musik har en genomgripande och existentiell betydelse för människors liv och välbefinnande. Goda kulturupplevelser är väsentliga för barn och ungas utveckling och gör tillvaron djupare, rikare och mer meningsfull. I den integrationsutmaning vi står inför är kulturaktiviteter kanske ett av de bästa sätten att bygga broar mellan människor.

Investerar en kommun resurser i kultur har det direkta effekter. Värdet av att ha tillgång till rikt kulturutbud ger i forskning bevisade välfärdseffekter.

Kulturella ambitioner saknas

Vi liberaler tycker att den nuvarande ledningen i Ale saknar långsiktiga kulturella visioner och ambitioner. Visst har vi en ansträngd ekonomi i kommunen just nu, och då är det lätt att fastna i de kortsiktiga, pragmatiska och i dagsläget bästa ekonomiska lösningarna. Men vi politiker måste ha modet att också lyfta blicken och se längre fram. ”Politik är att vilja” – att bestämma sig för vilken sorts samhälle vill vi att Ale skall vara framöver. Och i ett sådant liberalt och öppet samhälle behövs det ges utrymme för ett aktivt kulturliv.

Ett olyckligt beslut

Som vice ordförande i Kultur & fritidsnämnden har jag under det senaste halvåret varit mycket kritisk till hur arbetssätt och planering av den här ombyggnadsprocessen har genomförts. Brist på delaktighet från personal och politiskt ansvariga har varit ett genomgående kännetecken.

Liberalerna i Ale anser att beslutet att omgående starta ombyggnationen av Ale kulturrum är mycket olyckligt. Det är dessutom för många oklarheter i en så stor ekonomisk investering.

Vi har tillsammans med övriga allianspartier föreslagit att i stället bygga en helt ny grundskola i Nödinge och bygga om Ale kulturrum till ett kombinerat kommun- och kulturhus.

Om viljan funnits hos den S-ledda majoriteten skulle vi tillsammans kunnat ha tänkt om och skissat på en bättre gemensam lösning.

Stefan Ekwing

Ordförande i Liberalerna i Ale